KURUMSAL
FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K, pandemiye raÄŸmen ihracatta hız kesmedi FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K Genel Müdür Vekili Turgay Çakmak: "2021 yılında hedeflediÄŸimiz 5 milyon dolarlık ihracat rakamının 2 milyon dolarına ilk 5 ayda ulaÅŸtık" "Her yıl 2-3 milyar dolar arasında gelir elde ettiÄŸimiz fındık ihracatının yüzde 60'ı...
FİSKOBİRLİK, pandemiye rağmen ihracatta hız kesmedi
FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K Genel Müdür Vekili Turgay Çakmak:
"2021 yılında hedeflediğimiz 5 milyon dolarlık ihracat rakamının 2 milyon dolarına ilk 5 ayda ulaştık"
"Her yıl 2-3 milyar dolar arasında gelir elde ettiÄŸimiz fındık ihracatının yüzde 60'ı natürel ancak mamul haline dönüÅŸtürmüÅŸ olsak ihracat gelirimiz 3-4 katına yükselebilir"
"FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K olarak 25 ülkeye gerçekleÅŸtirdiÄŸimiz ihracatın yüzde 90'ına yakınını nihai ürünlerimiz oluÅŸturuyor"
GÄ°RESUN - Son yıllarda katma deÄŸerli fındık mamullerine yönelen FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K'in pandemi sürecinde dahi OrtadoÄŸu, Avrupa ülkeleri ve ABD olmak üzere 25 ülkeye 100 çeÅŸit ürünle ihracatta hız kesmediÄŸi belirtildi.
Konuyla ilgili bilgiler veren FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K Genel Müdürü Vekili Turgay Çakmak, 2021 yılında hedefledikleri 5 milyon dolarlık ihracat rakamının 2 milyon dolarına ilk 5 ayında ulaÅŸtıklarını belirtti. Genel Müdürü Vekili Turgay Çakmak, "FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K olarak 25 ülkeye ihracat yapıyoruz. BaÅŸta Amerika, Ä°talya, Fransa, Ä°ngiltere, Avustralya, Cezayir, Libya ve BirleÅŸik Arap Emirlikleri gibi ülkeler var. Genelde dünyanın her kıtasına ürün ihraç ediyoruz. FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K olarak 3 yıl önce ihracata baÅŸladık. Birinci ve ikinci yıllarda 2 milyon dolar ihracat gerçekleÅŸtirdik. 2021 yılı ihracat hedefimiz 5 milyon dolar civarında hedef koyduk. Bu hedefimizin 2021 yılının ilk 5 ayında 2 milyon dolarını geçtik. Sezon devam ediyor" dedi.
"Türk fındığının geleceÄŸi nihai ürünlerde"
Türk fındığının önünün markalaÅŸmayla açılacağını belirten Çakmak, " Türkiye'nin fındık ihracatına baktığımız zaman daha çok mamul ve nihai ürünlere yönelmemiz lazım. Barkod bazında 100'e yakın ürünümüz var. Ä°hracatımızın yüzde 90'ına yakınını nihai ürünlerimiz oluÅŸturuyor. Bizim için markalaÅŸma önemli. Çünkü Türk fındığının önünün nihai ürün ve markalaÅŸma ile açılacağını tahmin ediyoruz. Onun için Nuga isminde bir ürünü 2006 yılında piyasaya çıkardık bunu ise ÅŸekersiz ezme mamulümüz takip etti. Pandemi süreci üretim yapan fındık endüstrisi tarafından diÄŸer sektörlere nazaran daha verimli geçti. Özellikle fındık mamulüne artan talep üretim yapan firmalar tarafından olumlu karşılandı. Süreci deÄŸerlendirdiÄŸimizde en çok talep gören ürünümüz krema grubu olarak bilinen sütlü ve kakaolu fındık kreması oldu. Bununla beraber fındık ezmesi satışlarında da geçmiÅŸ yıllara oranla bir artış yaÅŸandığını da belirtmek gerekir. Naturel olarak kavrulmuÅŸ fındığı bu yıl ihraç etmeye baÅŸladık. Ama hedefimiz tamamen nihai ürün. Çünkü fındığa daha fazla katma deÄŸer saÄŸlamak istiyoruz. Bununla birlikte Türk fındığı tarım ürünleri arasında en çok gelir elde ettiÄŸi ihracat ürünü. Her yıl 2,3 milyar dolar arasında bir gelir elde ediyoruz, ancak ihracatın yüzde 60'a yakını natürel olarak satılıyor. Oysa bu fındık iÅŸlenip mamul haline getirilerek satılsa üç, dört katı ihracat gelirimiz artmış olacaktır" bilgisini verdi.
"2020'deki 343 bin ton ihracat, 2021'de 210 bin ton olarak gerçekleÅŸti"
Pandemi sürecinin fındık piyasasını nasıl etkilediÄŸini de deÄŸerlendiren FÄ°SKOBÄ°RLÄ°K Genel Müdür Vekili Çakmak, "Dünya 1,5 yıldan beri pandemiyle mücadele ediyor. Bu mücadele sürecinde birçok sektör gerek tedarik gerek stok bakımından etkilendi. Fındık ihracatımızın ortalaması geçen yıl 343 bin tondu. Son 20 yıl içerisinde fındık ihracatı sadece 2012 ve 2019 sezonlarında 300 bin tonun üzerine çıkmış. Geçen sezon ihracatın 343 bin ton olarak gerçekleÅŸmesinin sebebi ihracatçı firmalar pandemiden dolayı belirsizlik nedeniyle hammadde konusunda tedarik sıkıntısı yaÅŸamamak için ihracatta stoklu çalışmaya geçtiler. Bu sene haricine baktığımız zaman diÄŸer yılların ortalamasında bir ihracat gerçekleÅŸiyor. 30 Nisan itibariyle 210 bin ton fındık ihracatı gerçekleÅŸti. Bunun nedeni 2020 yılındaki stoklu çalışmayla beraber, Ä°talya'da, Amerika'da, Åžili'de fındık üretiminin yüksek olması da etkili oldu" diye konuÅŸtu.